Co do obowiązkowej edukacji publicznej, czyt. szkoła, nie wypowiadam się na razie, bo nie wiem, ale w przedszkolach mam doświadczenie, gdyż "zaliczyliśmy" już dwa!
Od czego zacząć? Od przeliczenia kasy i decyzji, czy przedszkole ma być prywatne, czy publiczne? Procedury zapisu dzieci do placówek publicznych są powszechnie znane (strony MENu), a o tych prywatnych trzeba dowiedzieć się jak najwięcej się da. Przekopujemy internet, idziemy na "dni otwarte".
No i kluczowa decyzja, czy bliźniaki będą w jednej grupie?
Istnieją teorie, które mówią, że dla dobra wykształcenia indywidualizmu jednostki bliźniaki należy rozdzielić, gdyż zawsze postrzegane będą jako całość. Osobiście uważam, że wystarczy zwrócić uwagę wychowawcom na ten fakt i można się ustrzec tego typu "zaszufladkowania".
Jak już zdecydowaliśmy, gdzie nasze dzieci będą przebywać przez najbliższe 3 lata, trzeba zająć się przygotowaniem ich na ten podniosły moment.
Uważam, że strach rodziców, nawet ten niewypowiedziany, przenosi się na dzieci. Musimy być przekonani, że przedszkole to fajna sprawa, że dzieci będą się w nim dobrze bawić, uczyć, wchodzić w interakcje z rówieśnikami.
Jeżeli dzieci przebywają z nami 24 h na dobę i nagle chcemy je zostawić w przedszkolu, raczej nie obędzie się bez płaczu. Stopniowo, już w styczniu, trzeba odcinać pępowinę. Uczyć samodzielności (założenie spodni, bucików), jedzenia, mycia ząbków, odpieluchować (chociaż w niektórych przedszkolach nie jest to warunek konieczny). Im więcej będą umiały, tym łatwiej im będzie. Nie możemy liczyć, że w przedszkolu zrobi to ktoś za nas.
Nie rzucajmy dzieci od razu na "głęboką wodę", niech te pierwsze dni w przedszkolu trwają 3-4 godziny, a nie od razu cały dzień.
Poza tym, cudów nie ma, za jakiś czas dzieci zaczną chorować. To normalne, ale można już w czerwcu porozmawiać z lekarzem rodzinnym o wzmocnieniu odporności, ewentualnych dodatkowych szczepieniach.
Podsumowując, oto lista pytań, na które trzeba sobie odpowiedzieć:
1. przedszkole: prywatne, czy publiczne
2. opłaty podstawowe, dodatkowe (wycieczki, zajęcia fakultatywne, książki, przybory plastyczne, higieniczne)
3. ilość dzieci w grupie, ilość opiekunek na grupę - rozkład pracy (czasem zdarza się, że są godziny, w których jest tylko jedna pani na całą grupę)
4. przykładowy rozkład dnia, leżakowanie
5. posiłki (własne, catering)
6. co się dzieje, gdy pojawiają się problemy (psycholog, logopeda)
7. informacje o codziennym dniu dzieci
8. kto będzie je odprowadzał/przyprowadzał z przedszkola
A poza tym - będzie fajnie!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz